”Film är det bästa och enda sättet för mig att uttrycka mig på. Cinema är den mest kompletta konstarten som finns och samtidigt är den en obegränsad konstform där "vi" i närmare 120 år enbart skrapat på ytan som jag ser det.”
Farshid Seilatani kom till Sverige från Iran som trettonåring men lovar att den ”klassiska invandrarhistorien” aldrig är det som kommer skapas vid hans arbetsbord. Istället jobbar han på sin första långfilm Gast.
– Det är en svensk rysare som behandlar ämnet paranormal aktivitet. Den är löst baserad på verkliga händelser kring flickan Elvira som mördades i Umeå på 80-talet, säger han.

Hur skulle du beskriva filmen?
–  Klaustrofobisk, mörk, spännande och karaktärsdriven.

Hur bygger du en karaktärsdriven rysare?
– Jag ger först karaktärerna ett stort utrymme att röra sig i. Känns då som de har ett eget liv. Om man satsar en längre tid på att lära känna dem så löser det många problem. När de är tillräckligt utforskade och flerdimensionella kan de driva storyn. Det är då publiken kan känna för och bry sig om dem. När du har publikens förtroende och när de ordinära karaktärerna hamnar i extraordinära situationer skapar det en äkta spänning hos publiken. Jag är inte intresserad av bildfyrverkerier, läskiga effekter, blod och liknande som många tror gör en bra skräck eller rysare. Det är då en snygg form utan innehåll. Gast kommer att ha en bra balans mellan innehåll och form som alltid går hand i hand.

Gast är Farshids första långfilmsprojekt men han har tidigare gjort flertalet kortfilmer och andra filmjobb. Ett projekt som Farshid beskriver som en ”intensiv push”, är kortfilmen Onyx som han spelade in 2003.
– Det är en kortfilm på 15 minuter som rör sig i en ”twiligt zone”. I den får man följa en person som gör ett val i sin vardag och sedan får uppleva konsekvenserna av det. Hon får sedan möjlighet att ställas inför samma val igen och fattar då ett annorlunda beslut. Filmen
handlar egentligen om att när vi gör fel val så tvingas vi ta konsekvenserna av det. Jag skrev och producerade filmen. Den tog fem år av mitt liv men jag visade för mig själv hur mycket jag klarar av som filmskapare. Resultatet blev inte så bra trots att vi hade en grym skådis (Sara Persson) men att det var själva arbetsprocessen som jag tog med mig från det projektet.

Hur hittar man inspiration till att berätta nya historier?
– Det viktigaste jag har som filmskapare är min ständiga nyfikenhet. Jag är nyfiken på väldigt massa kategorier och teman. Min nyfikenhet är en utlösande faktor till inspiration att berätta nya historier. Dels är det många andra filmskapare som inspirerar mig på så många olika plan. Pilotfilmen till Gast kom redan 2008 men just nu står det högst upp på dagordningen att få långfilmen färdig.
–  Jag har levt med idén i mer än tre år nu och att få ut det ur mitt system, det
är det jag vill mest av allt.

1997-2011 - Sandrews Metronome, Astoria Cinemas och SF Bio. ”Jag har varit aktiv inom samtliga stora biografkedjor. Jag har varit bland publiken varje dag av mitt liv och försökt att analysera den i tretton år. Det är a och o för mig som filmskapare, eftersom det är för publiken som jag gör filmer. Och för mig själv, jag är publiken."

2003 -2011 Filmskribent på www.filmtipset.se, ”Nu har jag skrivit nästan 400 artiklar.
De har varit snälla mot mig där och det har varit vällästa artiklar. Det har kommit många kommenterar och mycket konstruktiv kritik. Det är bra för en filmskapare att vara i publiken.”

2009 Sep- Jobbat med DVDn till piloten Gast för Film i Uppland

2007-2009 - satt i juryn på John Bauer filmfestival

2008 - Gast (Pilotfilm) inför debutlångfilmen. Story, regi, producent "Det var ett steg mitt i resan. Jag vill presentera konceptet Gast och testa publikreaktionerna. Reaktion var långt över förväntan. Gå gärna in på http://www.seilatani.se/gast för mer information.

2006 - Höll föredrag om film på John Bauergymnasiet i Uppsala

2006 - Kulturstipendiat utdelat av Uppsala kommun. "Farshid Seilatani tilldelas stipendium för sin förmåga att inifrån sina drömmar skapa visuella historier berättade med stort hjärta. Med sin hängivenhet och stora passion för film och filmskapande låter Farshid Seilatani oss förstå att man med mycket små medel kan låta tala om sig."

2005 - Varmt och salt (Musikvideo) regi "Det var ett önskemål från min kompis, Bengt Dalqvist, att vi skulle regissera en video tillsammans. Det var ett nytt format med musikvideo och det är klart jag ville testa, det var jätteroligt."

2003 - Onyx (Kortfilm) manus, producent

1995-1998 - Film och publik (Reportage-dokumentär-fiction) regi "Jag gjorde den under praktiken på Tv Uppsala. Jag hade en idé om att gå ut bland biopubliken. Jag betalade projektet själv och klippte klart den långt efter min praktik var avslutad."

1997 - Svart fredag (Kortfilm) manus, regi. ”Det var min första kontakt med 8 mm-film.
Det fanns många begränsningar men det blev en monster-splatter-komedi. Den tog två år att göra med nollbudget.”

1997 - Närhet på distans (Presentationsfilm för landstinget)

1996-1997 - Stockholm Filmskolan "Den sökte jag och kom in ett par år efter gymnasiet. Det var en stormig period. Det viktigaste var att lära vad man inte skulle göra. Alla ville bli regissörer, alla ville bli nästa Ingmar Bergman. Jag lärde mig skillnaden på kaos och organiserat kaos vilket också är skillnaden på amatörfilmning och proffs."

1992-1994 - Estetisk praktisk linje inriktning teater (Gymnasieutbildning) "Det var en av de viktigaste sakerna som jag har gjort i mitt liv, ett viktigt beslut jag tog mot mina föräldrars vilja. Jag hade aldrig stått på en scen eller framför en kamera. Jag tror att det var 160 personer som sökte och 16 som kom in. Det var stormigt men positivt och det blev en vändpunkt i mitt liv"